Laman Portal berita Semasa Dan terkini!!

Dukung Dan Setia Menjaga Suami Sakit Lebih Dari Setahun, Kisah Isteri Ini Mendapat 13,000 Perkongsian Di Facebook Jom Kenali Wanita Ini

Kisah menyentuh dari seorang wanita bernama Ganeshayu Roesmayanti ini dikongsi oleh seorang pengguna Facebook bernama Icha Rie Sa.Semenjak diposkan pada 21 Oktober 2016 kemarin, posting tersebut langsung saja menjadi viral.


Hingga tulisan ini dibuat, tulisan tersebut telah diagihkan sebanyak 13.396 kali.Maka, jika posting itu menarik perhatian netizen, pasalnya Icha memuat naik sebuah cerita yang disertai dengan foto-foto menyentuh hati.

Dalam foto yang dimuat naik oleh Icha, kelihatan seorang wanita tengah menggendong seorang lelaki.Lelaki tersebut tak lain adalah suaminya sendiri.


 Postingan membuatkan kita sebak dan terharu

Lelaki itu kelihatan tergolek lemah di dekapan isterinya.Sebuah hos terlihat ada di hidungnya.Ternyata ia menderita sebuah penyakit sehingga tak mampu berjalan sendiri.Si isteri pun dengan setia mendukung suaminya tersebut dengan mengendongnya di sendiri tanpa bantuan orang lain.

Berikut adalah kisah yang dikongsikan oleh Icha:

Bismillaah ..jom kita baca









Dia (wanita yang menggendong suaminya) adalah Ganeshayu Roesmayantii, sahabatku sewaktu kuliah di Politeknik Negeri Bandung (POLBAN).

Dia adalah wanita yang selalu ceria, hampir tidak pernah aku mendengar dia mengeluh, bahkan sampai tadi pagi pun dia bercerita tentang derita yang menimpa suaminya tutur bicara masih menampakan ketegaran.

Kilas balik, dia bercerita setahun yang lalu (2015) hampir bersamaan dengan kelahiran putra pertamanya yang lucu dan sehat di waktu yang hampir bersamaan suami nya mengeluhkan rasa sakit yang teramat sangat.





Setelah melakukan pemeriksaan ke doktor juga sempat di rawat di Hospital Sentosa Bandung dan
Hospital Rotinsulu Bandung, doktor menyatakan bahawa suaminya di vonis mengidap penyakit batuk kering (TB-Paru), gastrik secara akut yang menyebabkan malnutrisi berat, dyspepsia, juga dehidrasi.

Sudah 1 tahun keadaan suaminya tidak ada perubahan bahkan semakin teruk.Untuk makan saja harus dihaluskan (dikisar) terlebih dahulu lalu dimasukan melalui hidung dengan menggunakan hos karena mulutnya tertutup rapat sama sekali tidak boleh membuka.


 Selama rawatan setakat ini masih menggunakan BPJS tetapi ada juga kos yang tidak ditanggung BPJS.Selain itu rawatan pun dilakukan dengan cara rawatan herba juga dibantu dengan rukiyah syar'i.Adapun suaminya ketika ini tidak bekerja tetapi sahabatku lah yang bekerja dan pekerjaan sahabatku ini adalah guru les Bahasa Inggeris.


Pada masa ini jumlah muridnya sangat sedikit sekali kerana dia pun harus mengurus suaminya sehingga dia harus menghadkan bilangan murid yang dia ajar.Dengan demikian satu-satunya mata pencarian hanya bergantung dari mengajar les Bahasa Inggeris sahaja.

Sedangkan kos yang perlu dikeluarkan belum mencukupi diluar tanggungan BPJS juga kos sehari-hari serta juga keperluan anak kecilnya yang masih berumur 15 bulan.



Dia sahabatku ...

TIDAK PERNAH SEKALIPUN MEMINTA UNTUK DIBANTU KARENA MEMANG PANTANG BAGINYA UNTUK MEMINTA

Sebab baginya doa dan support dari keluarga juga teman-teman adalah yang menguatkannya karena semakin banyak yang mendoakan semakin banyak pula kesempatan suaminya untuk sembuh.

Akan tetapi, jika teman-teman mau membantu secara materi akan sangat berarti untuk sedikit meringankan bebannya selain teman-teman membantu mendoakan kesembuhan suaminya.
Semoga Allah membalas pengorbanan seorang istri yang mengurus suaminya secara sabar juga ikhlas dengan sebaik-baik balasan di dunia dan akhirat.Dalam postingan itu, Icha juga menuliskan alamat rekening yang bisa digunakan jika ingin memberikan bantuan.



https://www.facebook.com/208694619607984/photos/a.208731059604340.1073741828.208694619607984/212190655925047/?type=3&theater



Labels: perkahwinan

TERIMA KASIH SUDI BACA Dukung Dan Setia Menjaga Suami Sakit Lebih Dari Setahun, Kisah Isteri Ini Mendapat 13,000 Perkongsian Di Facebook Jom Kenali Wanita Ini. TOLONG SHARE...!

https://telegram.me/joinchat/C6A73gqgSPgew3r9ovpDxg Chat Conversation End



Back To Top