Laman Portal berita Semasa Dan terkini!!

Ahmad Maslan Gembira Kerana GST Harga Tuala Wanita Dapat Di Turunkan

Timbalan Menteri Kewangan Ahmad Maslan kelihatan tidak memahami apabila tiba mengenai kitaran bulanan haid wanita.

Dalam satu tweet beliau @ahmadmaslan pada 7 April, timbalan menteri itu berkata: “Kotex 10 peratus SST (Sales and Service Tax). Pembangkang minta kekalkan? Kjaan turunkan kpd enam peratus GST.”


Ya, harga tuala wanita mungkin telah turun selepas GST tetapi itu bukanlah isunya.Dengan GST, harga untuk semua perkara lain telah meningkat secara menyeluruh yang menyebabkan perbelanjaan bulanan setiap individu juga turut meningkat.

Tuala wanita adalah urusan bulanan bagi setiap wanita, kecuali kepada mereka yang telah putus haid.Justeru ianya adalah barang penting bagi setiap wanitaDengan peningkatan perbelanjaan, bukankan barang ini seharusnya “berkadar sifar”?

Lebih-lebih lagi, kerajaan mengutip cukai terhadap setiap barang lain dengan GST.Mereka mampu untuk mengecualikan barang ini dari dicukai.Bukan saja ianya tidak dikecualikan dari cukai, kitaran haid bulanan wanita juga telah menjadi bahan jenaka di Parlimen.

Pada 19 Mac, Tiong King Sing (BN-Bintulu) telah menjadi bahan gelak tawa di Parlimen apabila beliau dilaporkan menyampaikan wanita di kawasan parlimen beliau yang resah apabila perlu membayar lebih untuk tuala wanita apabila GST dilaksanakan.

“Kotex (tuala awanita) akan menjadi lebih mahal…wanita telah merungut bahawa mereka perlu membayar GST setiap bulan! Dan banyak lagi barang lain seperti sos tomato, sos cili, pengasah pensil, pensil dan pembersih tandas.

“Mereka berkata mereka keliru dan bertanya sama ada barang ini akan dikenakan GST,” Tiong dipetik sebagai berkata, menghadirkan gelak ketawa dalam dewan.pejuangpakatan.blogspot.com/



https://www.facebook.com/208694619607984/photos/a.208731059604340.1073741828.208694619607984/212190655925047/?type=3&theater



Labels: semasa

TERIMA KASIH SUDI BACA Ahmad Maslan Gembira Kerana GST Harga Tuala Wanita Dapat Di Turunkan. TOLONG SHARE...!

https://telegram.me/joinchat/C6A73gqgSPgew3r9ovpDxg Chat Conversation End



Back To Top