Laman Portal berita Semasa Dan terkini!!

Setiap orang ada cara dia sendiri nak disiplinkan diri simpan duit- berkonsepkan "SIMPAN & LUPA".

* SIMPAN & LUPA *

Tahun 2016 sudah hampir ke penghujungnya. Alhamdulilah, walaupun tak byk hasilnya tapi dptlah aku kumpul RM2230.75 hasil dari cubaan menabung dari awal thn ni. Frankly speaking aku ni bknlah jenis org yg berdisiplin dlm menabung. 

Bila simpan jer mesti tgn ni gatal nak keluarkan balik duit lebih2 lagi waktu hujung2 bulan sementara tggu gaji nak masuk. Ahahaha.. Setiap org ada cara dia sendiri nak disiplinkan diri simpan duit. Bagi aku pulak, aku cuba tetapkan 3 tabung berkonsepkan "SIMPAN & LUPA". Aku namakan tabung2 ni sempena parti politik kat Malaysia (ikut kaler note duit) iaitu: 

1) Tabung Parti PAS, RM5
2) Tabung Parti BN, RM1 (tetapkan simpan RM1 x 5 keping = RM5)
3) Tabung Parti BEBAS (campuran syilling RM1, RM0.50, RM0.20, RM0.10 & RM0.05)


Aku setkan kat otak ni kalau ada nilai2 tersebut sebagai sesuatu yg takder nilai langsung. So, kena singkirkan semua duit tersebut masuk dlm tabung mengikut kaler note duit. Pendek kata kalau nampak jer ada RM5 kaler hijau mmg aku singkirkan siap2 utk masuk dlm Tabung Parti PAS. 

 Note duit kaler biru RM1 pulak aku masukkan dlm Tabung BN. Utk yg Tabung Parti BN ni agak susah sikit sbb biasanya kita senang dpt & akan ada jer duit RM1 kan? 

Takkan nak masuk dlm tabung semua sbb kita still perlukan duit tu utk perbelanjaan harian kan? So aku wat camni, disebabkan aku ni jenis yg cpt rimas kalau wallet ada byk keping duit kertas RM1 ni, so aku setkan kat otak buang at least 5 keping RM1 ni dan masukkan jer dlm tabung. 



 Azam Tahun 2017 ni aku nak start ngan tambahan 1 lagi tabung iaitu Tabung Parti BERSATU utk duit RM20 kaler oren pulak. Harap2 berjaya lah. Jom menabung kengkawan! Sikit-sikit lama-lama jadik bukit.
Krdit: Mohd Nazri Mohd Noh



https://www.facebook.com/208694619607984/photos/a.208731059604340.1073741828.208694619607984/212190655925047/?type=3&theater



Labels: informasi

TERIMA KASIH SUDI BACA Setiap orang ada cara dia sendiri nak disiplinkan diri simpan duit- berkonsepkan "SIMPAN & LUPA".. TOLONG SHARE...!

https://telegram.me/joinchat/C6A73gqgSPgew3r9ovpDxg Chat Conversation End



Back To Top