Laman Portal berita Semasa Dan terkini!!

Pengalaman sebagai Pesakit Kanser

Tahukah anda ~ bahawa setiap orang mempunyai sel kanser dalam badan mereka? Sel-sel kanser ini tidak akan menyerlah dalam ujian biasa sehingga ia telah berganda kepada tahap billion. Apabila seorang pesakit diberitahu bahawa dirinya telah bebas dari sel kanser, ia cuma bermakna bahawa ujian yang dijalankan tidak mampu mengesan sel kanser ini sehingga ia membesar kepada satu saiz yang boleh dikesan.

Apabila kemoterapi dilakukan ia bukan sahaja membunuh sel kanser yang cepat berkembang tapi juga sel yang sihat dalam tulang sum-sum, usus gastro dan lain yang akan mengakibatkan kerosakan kepada hati, buah pinggang, jantung dan paru-paru. Radiasi pula akan membakar, merosak dan membinasa sel-sel, tisu dan organ yang sihat. Walaupun diawal rawatan kemoterapi dan radiasi, saiz tumor akan mengecut tetapi rawatan yang berlanjutan tidak semestinya membinasakan tumor tersebut.

Apabila badan seseorang penuh dengan toksik hasil daripada kemoterapi dan radiasi, sistem imunnya sama ada akan beralah atau binasa dan menyebabkan pesakit mendapat pelbagai infeksi dan komplikasi. Cara yang efektif memerangi kanser adalah dengan TIDAK memberi makanan yang akan membantu sel kanser ini membiak. Jadi apakah makanan-makanan ini?

Gula merupakan makanan kanser. Dengan menghalangnya, kita telah menamatkan satu sumber bekalan makanan yang penting untuk sel kanser.

Susu menyebabkan badan mengeluarkan lendir, terutama dalam saluran usus gastro. Dengan menggantikan susu dengan susu soya tanpa gula, sel kanser tidak akan mendapat bekalan makanan.

Sel kanser hidup dalam persekitaran yang asidik. Oleh kerana makanan berasaskan daging adalah asidik, kita dinasihatkan mengurangkan segala makanan yang berdaging. Disesetengah ladang ternakan, untuk mempercepatkan kadar penghasilan daging, haiwan ternakan kerap disuntik dengan antibiotik dan hormon tumbesaran. Daging juga mengandungi pelbagai parasit, yang semuanya bahaya bagi pengidap kanser. Diet yang terdiri daripada sayur-sayuran yang segar, buah-buahan, kekacang dan jus buah-buahan akan menukar badan kepada persekitaran yang beralkali.

Elak dari minum kopi, teh dan coklat yang mengandungi kandungan kafein yang tinggi. Sebaliknya teh hijau lebih baik dan mempunyai khasiat melawan kanser. Bagi air pula adalah lebih baik meminum air yang ditapis untuk mengelak toksin dan logam dalam air paip. Air suling mengandungi asid dan perlu dielak.

Suplemen seperti anti-oxida, vitamin dan mineral dapat membina sistem imun untuk membolehkan sel pembunuh didalam badan menghapuskan sel kanser. Vitamin E pula terkenal sebagai pembunuh sel, iaitu kaedah tubuh untuk menghapuskan sel yang telah rosak atau yang tidak diperlukan secara normal.

Kanser juga merupakan penyakit minda, badan dan spiritual. Sikap yang proaktif dan positif dapat membantu pahlawan kanser menjadi penyelamat. Sikap marah, tidak memaafi, kecewa, membuat tubuh kita menjadi lebih stress dan dalam keadaan asidik. Oleh itu jadilah seseorang yang mempunyai sikap penyayang dan pemaaf. Belajar la untuk relax dan menikmati hidup.halaqah.net



https://www.facebook.com/208694619607984/photos/a.208731059604340.1073741828.208694619607984/212190655925047/?type=3&theater



Labels: kesihatan

TERIMA KASIH SUDI BACA Pengalaman sebagai Pesakit Kanser . TOLONG SHARE...!

https://telegram.me/joinchat/C6A73gqgSPgew3r9ovpDxg Chat Conversation End



Back To Top