Laman Portal berita Semasa Dan terkini!!

Lelaki Menghidap Kanser Mata Kerana Sering Main Handphone Waktu Gelap

Lelaki Mengidap Kanser Mata Akibat Gemar Lihat Skrin Telepon Dalam Gelap|Seorang lelaki berusia 40 tahun telah disahkan menghidap kanser mata,Pada awalnya Dia pergi ke doktor untuk membuat pemeriksaan karena matanya senantiasa merah, apabila doktor memeriksaan dan memberitahu dia menghidap kanser mata,setelah ditanya dia mengaku bahwa selalu menggunakan telefon bimbit pada waktu malam dalam gelap.

Seperti yang kita tahu mata manusia terdiri daripada tisu kompleks dan zarah. Malah apabila anda cenderung untuk berjaga sehingga lewat malam, kadang-kadang anda mungkin mendapati kemerahan sedikit atau urat merah kecil di mata anda akibat daripada tekanan pada tisu mata anda.


Menurut lelaki ini, dia menggunakan telefon beliau dalam gelap, kira-kira 30 minit setiap malam selama sebulan dan kemudian dia mula menghadapi masalah mata. Pada mulanya dia fikir ia adalah konjunktivitis atau mata merah jambu , tetapi doktor mengesahkan beliau mengidap kanser mata .

Kini sesetengah orang boleh merujuk kepada putih mata sebagai albumin, tetapi istilah sebenar adalah sclera . Itulah yang putih mata dipanggil.

Putih mata tidak albumin hanya kerana ia adalah putih. Albumin hadir dalam lapisan kornea atau bahagian yang gelap mata anda. sclera ini terdiri daripada kolagen dan elastin. Di bawah sclera adalah jenaka vitreous mata. Apabila mata meradang, ia bertukar merah.

Kajian di Jerman baru-baru ini menunjukkan bahawa penggunaan berterusan telefon bimbit boleh menyebabkan ketumbuhan dalam mata.

Apa yang kebanyakan orang termasuk anda mungkin tidak tahu adalah bahawa telefon anda mengeluarkan cahaya radioaktif dari skrinnya. Apabila menggunakan sel dalam gelap tumpuan terutamanya kepada mata anda yang mempunyai potensi yang tinggi untuk menyebabkan kerosakan mata yang tidak boleh ditarik balik .

Dalam penggunaan yang berpanjangan , hasilnya terbukti dalam lelaki berusia 40 tahun ini yang mendapat didiagnosis dengan kanser mata .

Kajian saintifik pada masa lalu sentiasa disyorkan perlindungan mata daripada TV dan komputer skrin walaupun dilihat daripada jarak yang jauh. .

Satu hal yang perlu anda tahu ,bahawa cahaya kehijauan dari telefon bimbit mempunyai kuasa untuk merosakkan sel-sel dalam jenaka vitreous dan retina.
Menggunakan telefon bimbit dalam gelap akan menyebabkan cahaya radioaktif tumpuan kepada mata anda tanpa sumber cahaya sekitar untuk meneutralkannya,hal ini telah membuat lelaki itu mengidap kanser mata

Masalah yang paling besar adalah bahawa doktor beliau tidak dapat berbuat banyak untuk beliau sebagai teknologi perubatan tidak membenarkan menggantikan jenaka vitreous ataupun kornea mata manusia.

Di Hong Kong dan China serta kebanyakan bahagian dunia , degenerasi makula dan mata masalah menjejaskan peratusan yang lebih tinggi daripada orang muda. Punca yang paling besar adalah telefon bimbit. Oleh itu, apabila anda menggunakan telefon bimbit anda, ada beberapa tips untuk mengurangkan ketegangan mata apabila melihat telefon dan komputer anda:
1. Blink, sekelip dan berkelip lagi
2. Kurangkan silau
3. Ambil rehat
4. Laraskan kecerahan anda
5. Tweak saiz teks anda dan kontras
6. Pastikan skrin yang bersih
7. Pegang telefon pintar anda lebih jauh


sumber:http://eberita.org



https://www.facebook.com/208694619607984/photos/a.208731059604340.1073741828.208694619607984/212190655925047/?type=3&theater



Labels: kesihatan

TERIMA KASIH SUDI BACA Lelaki Menghidap Kanser Mata Kerana Sering Main Handphone Waktu Gelap. TOLONG SHARE...!

https://telegram.me/joinchat/C6A73gqgSPgew3r9ovpDxg Chat Conversation End



Back To Top