Laman Portal berita Semasa Dan terkini!!

Jangan Angkat Punggung Ketika Bersalin Jika Tidak Mahu Pangkal Rahim Terkoyak

Wajib untuk pengetahuan umum terutamanya kaum wanita agar tidak mengangkat punggung ketika bersalin untuk mengelakkan pangkal rahim terkoyak Tapi bila saat-saat menghadapi sakit tu mesti kita dah tak fikir koyak banyak atau tak asalkan bayi berjaya dikeluarkan dengan selamat. 5 perkara penting yang perlu anda tahu terutamnya cara nak keringkan luka selepas berpantang. Baca dekat bawah ni:

Cari keringkan luka selepas berpantang:

1. Luka Jahitan Mesti Selalu Karing

Ini adalah parkara yang amat susah untuk diiakukan. Seperti yang Syu cakap tadi, bahagian luka ini selaiu Rena air. Nak buang air mesti akan terkena Iuka Nak mandi pun akan terkena Iuka juga.

Olen itu. kita kana sentiasa ada kain bersih daiarn bilik air supaya kita bolen lapkan bahagian Iuka satiap kali Iepas membuang air ataupun mandi. Syu memang akan letak satu tuala kecil dalam bilik air sebab salah je tertupa nak bawa masuk toilet.

2. Sapu iodin atau minyak gamat

Ubat ini pun Syu akan letak daiam bilik air is. Lepas lap kering~kering. Sy akan sapu minyak garnat ataupun iodin (ubat kaiar kuning tu, memang akan dapat blla ballk dari hospital). Tapi. Syu lagi suka guna minyak gamat la sebab lagi cepat baik lukanya.

3. Tukar pad dengan kerap

Pad kita kan sentiasa basah dengan darah, temtamanya masa awal-awal bersaiin. Sebab tu Ia kena tukar selaiu. Di samping takut diangkiti bakteria. pad yang kering akan mamudahkan luka untuk sambuh. guna matamity ciathpad. Memang best sebab iabrik dari jenis cotton yang memang menyerap. Jad, takda Ia basah sangat tempat luka tu.kalau nak ball better pakai for you pad

4. Randam dengan air gararn

Yang nie sakit sikit Ia. sy buat pun sekaii sekaiaje. Sy ambil beaen yang agak besar asal boieh masukkan bahagian Iuka tu. Sambil menyangkung daiam bilik air tu. rendarnkan sakali lika tu. Awal-awal rasa Ia sakit. tapi lama-lama rasa best is. Garam kan antiseptik yang bogus. Cepatlah mati segala bakteria dan la juga membantu untuk oepat sembuhkan Iuka janitan. Ahamdulilah, memang cepat balk

5. Makan makanan yang berkhasiat

Makanan yang berkhasiat. terutamanya yang mempunyai zink, protein. dan vitamin C akan membantu mempercapatkan pamthan lika dan iuga membantu untuk mencantumkan semula Iuka-luka kita itu.

Sumber : Pakarhamilmalaysia



https://www.facebook.com/208694619607984/photos/a.208731059604340.1073741828.208694619607984/212190655925047/?type=3&theater



Labels: kesihatan

TERIMA KASIH SUDI BACA Jangan Angkat Punggung Ketika Bersalin Jika Tidak Mahu Pangkal Rahim Terkoyak. TOLONG SHARE...!

https://telegram.me/joinchat/C6A73gqgSPgew3r9ovpDxg Chat Conversation End



Back To Top