Laman Portal berita Semasa Dan terkini!!

Inilah Kesan Menakutkan Jika Menggunakan Berus Gigi Terlalu Lama

Berapa lama anda telah memakai berus gigi yang sama untuk? Satu bulan? Enam bulan? Apakah telah begitu lama kalau anda tidak boleh mengingat? Walaupun berus gigi seluruh Anda mungkin sahaja kelihatan baik-baik sahaja, bila anda tidak ganti berus gigi anda setiap 3-4 bln. Anda mungkin serius merosakkan kesihatan mulut anda.

Rejimen kebersihan Mulut manusia diduduki oleh bioma berbagai mikroorganisme, termasuk beratus-ratus jenis bakteria dan kulat. Satu kajian baru-baru dikenal pasti 141 spesies yang tidak sama dari bakteria pada mulut nya ', termasuk juga bakteria streptokokus berisiko, penyebabnya radang tekak. Makin lama anda memakai berus gigi anda, makin kemungkinan besar kalau itu bakal pelabuhan sebuah koloni bakteria mulut anda.



Berus gigi bakteria tertutup tidak lagi berkesan bersihkan mulut anda. Kegagalan untuk dengan cara berkesan mengawal populasi bakteria mulut boleh mengakibatkan permasalahan seperti gingivitis, gusi surut, bau mulut dan pertukaran warna gigi. Gingivitis dan kemelesetan gusi, bila dilewatkan, boleh akhirnya menyebabkan kehilangan gigi. Akibat mungkin tidak hanya mempengaruhi kesihatan mulut anda, baik. Kajian telah tunjukkan kalau jangkitan daripada bakteria mulut yang berlebihan berkaitan dengan penyakit jantung dan sebahagian jenis kanser.

Bakteria boleh menjangkiti berus gigi anda dari sumber terkecuali mulut anda sendiri, juga. Bilik mandi iaitu tempat berkembang biak bagi bakteria coliform seperti e-Coli. Berus gigi disimpan di bilik mandi sangat lama mempunyai peluang bagus untuk menaruh bakteria coliform. Ini jenis bakteria menyebabkan jangkitan yang begitu tidak selesa, dengan gejala umum termasuk juga demam, muntah, dan cirit-birit.


 Untuk mengelakkan tidak berniat mengubah sebarang berus gigi anda jadi syurga untuk mikrob, anda mesti menggantikannya dengan teratur dan menyimpannya dengan betul. American Dental Association dan Centers for Disease Control kedua-duanya mengesyorkan kalau berus gigi mesti diganti setiap 3 hingga 4 bulan.







https://www.facebook.com/208694619607984/photos/a.208731059604340.1073741828.208694619607984/212190655925047/?type=3&theater



Labels: kesihatan

TERIMA KASIH SUDI BACA Inilah Kesan Menakutkan Jika Menggunakan Berus Gigi Terlalu Lama. TOLONG SHARE...!

https://telegram.me/joinchat/C6A73gqgSPgew3r9ovpDxg Chat Conversation End



Back To Top