Laman Portal berita Semasa Dan terkini!!

Saya datang ke sekolah macam biasa perut sy tak nampak besar sangat walaupun da masuk 7 bulan. perut saya tidak laa besar



Salam admin dan wrga krf fans,. admin tlg hide profil sy ,. Sebelm sy nak kongsi kisah idup sy,... kepada wrga2 krt dan sesiapa y akan trbaca post sy,. Trlebih dlu sy memohon maaf sngt sekiranya dlm kisah sy ada y tersinggung prsaan,. Dan mgkin pada wrga krt dan jg y akan baca post sy mgkin akan kecam sy ,.

 Sy tk kesah klau korg nak kecam ,.kita manusia tidakkan pernah terlepas dr kesilapan,. Dan kita stiap mnusia mesti ada kisah2 silam y tk mungkin dpt kita lupakan,.. mgkin kisah sy trllu pnjng nak d baca,. Tp amik la sdkit pngajaran dr kisah sy,.. 

Ketika sy berusia 15thun sy telah d dedahkan dgn pnggunaan telefon tp tidak laa secanggih tlfn skrg,. Ketik tu tngah hngt penggunaaan kolony ,. Oleh kerana trllu trikut2kan kwn sy..dan akhir nya sy pun trikut2 dgn pnggunaan kolony y tngh berleluasa ketika itu,. Sy tlh mengenali seorg llki y berumur 24thun pda masa tu.. Jarak umur y ckup jauh dr umur sy,.. sethun sy mmgenali dia sshinggakan sekolah kerja2 skolah sy trabai,.. sy snggup tk mkn d skolah demi simpan duit nak beli topup setiap mlm oncall ,.

 Smpy laa papa taw sy tk bljr hnya bertlfn sja stiap mlm smpy tk tdo,. Sy snggup tpu papa beli buku padahal sy beli topup smata2 nk oncall,. Sethun berkenalan hingga laa sy berjumpa dgn llki tu,. Snggup ponteng skolah(ascape) demi nak jumpa dia,. Sehingga laa perkara y tidak baik berlaku pada sy,.. papa siang malam tegur , mara sy tp sy makin tk dgr ckp malah melawan ckp papa n mama sy,.. papa buang tlfn sy hingga rosak dan akhir nya sy trputus hbgan dgn llki trsbut,. Sy berusaha mncari jln utk berhbung dgn dia smula , sy rsa ketika tu hnya dia sja y bole bntu sy,. Dan sy rasa hnya dia sja y bole mmbuatkan sy bhgia,.
Sepnjng perkenalan sy dgn llki tu,. Sy tk amik taw pasal mama papa sy,.. sbb rsa papa mama sy tk penting dlm idup sy,.. 


sy dn llki tu da kerap berjumpa dan melakukan bnda2 y tk senonoh dan ada pada bulan 2(2011)ketika tu sy berumur 16thun sy sedar perubahan berlaku pada dri sy (mngandung),. Sy tgu hingga bulan 3 tp sy mmg tk dtg period,. Sy kerap mncri mknn nak layan tekak sy(mngidam),. Sy rsa sngt2 tkut ketika tu,. Sy cpt2 call llki tu(boyfriend) bg maklum y sy mngandungkan anak dia... Tp dia tk da respon apa2 pun,. Keesokkan hari nyaa dia bg maklum pula y dia akan ke kuala lumpur nak berkeja,. Nak tlg sy nnty . Ok sy prcyakan dia.. tidak lama kemudia bbrapa hri tk dpt hbgi dia hingga laa kndungan sy berusia 6bulan,. dia diam tnpa berita,. setiap malam sy mngis dan ketika tu hnya allah sja y taw prsaan sy,.

 sy brdoa stiap malam agar smua nya d prmudahkan,.. sy d tinggalkan bgtu sja tnpa apa2 khabar,Sy dtg ke sekolah mcm biasa perut sy tk nmpk besar sngt walaupun da masuk 7 bulan. perut sy tidak laa besar dan mnampakkan sy tgh mngandung,. Perut kecik2 ja tp sy usaha cr dan pkai bju bsar2 skit nak cover perut,. Spnjng dlm kelas sy byk diam kan dri dan jauhkan dri dari kwn2,. 

Sy rsa ckup gelap utk brsndrian ketika itu,. ketika brada dlm kelas sy dpt merasakan gerakan bby trsebut dlm perut sy, Sy byk diam kan dri,. Balik dr skolah sy rsa trllu penat smpy tdo ke ptg, smpy laa stu masa mama papa merancng nak bercuti ke ruma family .. jarak ruma mama papa ke ruma family mmg agak jauh hingga mngambil masa seharian ,. Pada mulanya sy xmaw ikut mereka bercuti tp mama risau sy tgl bersndrian,. Akhir nya sy trpksa ikut mereka ke ruma family,.. kmi bergerak dr pukul 5am dan smpy ke destinasi pkul 10.00mlm,. Brmula laa sy rsa skit2 ketika dlm kereta seharian dduk dlm prjlnn nk ke ruma family,.

Akhir nya smpy ke ruma family,. Trserempak dgn mak sedara d sna.. pndngan mak sedara amat tajam ke arah sy,.. sy rsa tkut dan risau ketika tu,. Tp sy buat tk tahu sja, selama 5hri kmi brada d ruma family,.tb laa masa nak balik ke ruma smula,. Pada masa tu scra tba2 makcik sy trsbut ber ia2 nak ikut kami balik ruma,. Spnjng prjlnn,. trllu tajam pndangan makcik sy ke arah sy,. Sy tahu makcik sy prsan y sy tngah kesakitan perut ,. 


Sy hnya mmpu bertahan sja ketika tu,.. sy hnya mmpu ckp y perut sy masuk angin,. Makcik sy berikan minyak angin utk spu ke prut sy,.. Sy hnya mmpu bertahan sja ketika tu,.. sy hnya mmpu ckp y perut sy masuk angin,. Makcik sy berikan minyak angin utk spu ke prut sy,.. lega laa skit sy rsa bila da spu ubat angin trsebut,.. pkul 9.45 mlam kmi smpy ke ruma mama papa,.smpy je trus masing2 masuk bilik tdo,.. keesokan hari nya makcik pgl papa dan mama .dan mkcik trsebut mmberitahu ttg keadaan sy y sbnr nya,.maklum laa org2 tua dlu pndai mnilai org y tgh sarat mngandung,.

dan scara kebetulan ketika balik dr ruma family badan sy dan mula mengembang ,.kaki tangan badan sy da mula mmbengkak menandakan kan sy menanti hari nak bersalin.,. Makcik perlahan2 mmberitahu mama dan papa,. Tp mereka menafikan y sy tidak mngandung,. "Tnya laa adik dulu, kita mnta kepastian btl2,. Tnya perlahan2 jgn trus bertindak tk ketentuan"..papa mama dtg dan masuk ke dlm bilik sy, dgn nada y lmbut papa brtnya kpda sy adakah btl sy mngndung atau tidak,. Pada mula nya sy tidak mngaku y sy tgh mngandung.. 

Mama trus bersuara "tak salah nk mngaku syg trus trng lebih baik kan syg" (smbil mmgis) akhir nya sy mmbuat pengakuan y sy btl2 mngandung 8bulan pada masa itu,.. mama dn papa mnangis tk hnti2,. "Knp dr awal ina tk bgtw papa mama"? Skrg perut ina tgl tgu hri lg sy,.. papa tk bole nak buat apa2(smbil mngis) pada masa tu sy tk le nak berkata apa2 atas kesalahan Dan dosa sy trhdap mama papa sy,. Sy tlh mnconteng arang ke muka mereka.. mama dan papa trus mngis dan tk dpt nak berkata apa2 lg.. papa dtg ke arah sy dan memeluk erat tubuh kecil sy "knp ina tk trus trng dr awal,. Papa syg anak2 papa, tp knp ina snggup lakukan smua bnda2 y tak baik,. Papa gagal didik anak papa dgn baik"(smbil mngis) ..

 malam da tiba papa mama pgl sy tdo d bilik mereka,. Papa risau ttg keadaan sy y da mengembang mnunggu hri,.. mama trus mngis tk hnti2 ,. Sy mngis dgn dosa2 sy trhdp mama papa sy,.. pkul 9 mlm perut sy skit tramat seolah2 nak mmbuang air besar,. Tp sbnr nya tidak,da tiba masa sy nak melahirkan,. Cuba byngkan pada hri y sma mama papa thu ttg sy dan pada malam tu jg hri sy melahirkan baby,. Ya allah,. Mngis ja mmpu ketika itu,.
Smpy je d hsptl sy cepat2 d masuk kan ke kecemasan,. Pada mula doktor mnta dokumn dan kad klinik kesihatan ,.


 Tp slma sy mngandung sy tk pernh pergi xcek kat mna2 klinik atau hsptl,..tp stiap malam stiap hri sy berdoa agar kndungan sy sihat mcm org biasa.. pada pkul 2 pg sy cepat2 d bawa masuk ke bilik bersalin,.. doktor cek pintu rhim sy tp doktor kata pintu rahim sy mc trtutup dan belum brbuka sdng kan masa tu mmg skit teramat sy rasai,. Tk trhnti mulut ku mnyebut allah, allah,. Allah,.. tk trhnti sy mmanggil mama papa sy,.hmpir setengah jam doktor balik2 memeriksa keadaan sy tp ttp sma,.

 Skit y tr amat ,. Skli lg doktor cek pintu rahim sy akhir nya sedikit demi sedikit trbuka,. Doktor bersedia mnyambut klhiran bby sy,. Tp ttp sukar sy kluarkan ,. Sy mngis tk hnti2 smpy kan nurse berada d sna pun turut mnagis melibat keadaan sy,. Doktor tu kluar memanggil mama sy masuk,. Mama dtg ke arah sy,. "Mama maafkan adik ma,. Adik mnta ampun adik byk dosa tpu mama papa,. Maafkan adik ma , doakan adik smoga slmat melahirkan,. Adik mnta ampun sngt2"

Mama mngis dan cium dahi sy,. "Mama maafkan kmu nak Mama doakan smoga anak mama dpermudahkan,. Insyallah dgn izin allah,.
Adik mnta ampun adik byk dosa tpu mama papa,. Maafkan adik maMama peluk sy dan cium dahi sy skli lg,.doktor dan nurse y berada d sna pun turut mngis . ,.. doktor bawa mama kluar,. Sy bertarung nyawa melahirkan baby walaupun dlm usia y muda,.. selepas mama kluar dr bilik bersalin,. Hnya skli teran shaja baby sy kluar ,.Nurse y smbut klhiran anak sy tu trsnyum dan dan berkata anak awk prmpuan dik,. Kuat kan smgt ye,.. alhmdullh sy slmt melahirkan anak prmpuan sberat 2.5kg..

Sy d pindahkan ke wad biasa,. Awal pg lg mama smpay dgn mmbawa lampin,. Bju,srung tngan dna kaki baby y baru d beli nya,. Sy mngis lihat baju dan lmpin y mama bawa,.. sy bnyak diamkan dri,.. "jangan pkir bnyak nak,. Adik kena pntng skrg ne, y pnting adik jaga ksihatan ye,."rmbut tu mari sne mama ikat,. Sy mngis lg tk hnti2,. Mata sy mmg bngkak dr klmrin mngis tk brhnti,.. pkul 12.35 da bole balik memandngkan ank sy tk da apa masalah dan sihat kmi d bnrkan balik pada pkul 12.35 tgh hari. Sebulan lepas sy berpntng llki(bf) sy dtg ke ruma nak meminang sy,. Dan berhasrat mngahwini sy,.


 Tp sy da xda hti da dgn dia,. Sy tolak dn tk maw bersma2 dia wlau macam mn skli pun,.. sy d tglkan tnpa kbr berita dan mnhilngkan dri slma sya mngndung,. Wlaupun kndungan sy hnya 8bulan sja tp anak sy slmat d lhirkan scra normal,.. slma tu jg sy d tglkan,. Skit hti pun da xda guna.. smua nya da berlku,. ! Lepas sy tolak hasrat nya nak berkhwin dgn sy,. Timbul lg desakan dr makcik2 dan pkcik2 sy y bersetuju sy berkhwin dgn llki(bf) tu demi anak sy,.. tp sy ttp tk mahu ,. Mula laa makcik2 sy maki hamun sy dan mnyalahkan mama papa sy,.. mama papa diam sja dan mngis dgr maki hamun mereka,. Dan smpykan merka berkata anak sy mmbawa sial/malang kpda mereka.. sy mngis dgr kata2 y ckup kejam bg sy y tlh makcik2 sy lemparkan,.. sy kuatkan smngt sy utk trus brdiri smula..

4bulan sy ddk diam mnjaga anak sy,. Makin hari makin ada sifat keibuan tu sy rsai sndri.. papa ketika tu berhsrat nak masukkan sy ke skolah smula,. Berskolah mcm biasa,. Wlaupun berat sy lalui,. Tp sy berusaha sdaya upaya sy demi c kecik sy,.
Papa berusaha memohon utk kemasukan ke sekolah smula,. Ketika sy melahirkan ank,. Papa trus berurusan d skolah bhawa sy d berhtikan skolah atas dasar sy tidak minat berskolah,. 


Dan pada thun 2012 sy berskolah mcm biasa naik tingkatan 5,. Nekad pada dri sy bahawa sy tidak akan mengulangi dosa2 dan kslahan sy smula,. Anak sy mama y amik alih tlg jaga,.. smtara tu sy meruskan perskolahan sy,.. hbis sja spm, sy trus amik bidng berniaga shingga laa skrg sy berusaha utk truskan idup smula,. Makin hari makin sy rasa kuat apabila melihat wajah c kecik,. Dan seusia muda sy ne laa sy dpt rsa pengorbanan ibubapa trhadap mmbesarkan anak2,.. sy trus berdri utk anak sy,.

.pada mula nyaa mmg sy tk ble trima akikat,. Tp mama papa trus membrikan smngat utk berdri smula,. Dan kata papa y tidak bole sy lupa kan,.. "berdiri laa smula anak ku,. Yakin pada dri ,. Kmbali la ke jalan allah,. Taubat laa jln trbaik,. Insyallah allah bntu hamba nya walaupun susah,. Insyallah,.. didik laa anak dgn baik kuatkan smngt mu nak,.papa mama sntiasa mendoakan kebaikan mu,.. kuatkan smngt demi c kecik ingat nak, bahu kiri mu adalah ibu kepada anakmu, bahu kanan mu ayah kepada anakmu,.. 

didik laa dia dgn cra
baik,. Insyallah allah permudahakn,. 6thun berllu mc segar dlm ingatan ku kata2 papa,.. sy bersyukur sngt2 kerna papa mama dpt mnerima kekurngn sy,.. smoga mama papa sy d berikan kesejahteraan idup dunia akhirat,..

*kepada ibubapa d luar sna,. Amik laa pengajaran d sbalik crta sy,. Maaf trllu pnjng kisah idup sy,.. sesiapa y nk kecam kisah sy kecam laa sy tk pksa,. Kita manusia sma cuma pikiran kita berbeza,. Tk slh kongsi crta2.. skian.. salam...






Labels: sedih

TERIMA KASIH SUDI BACA Saya datang ke sekolah macam biasa perut sy tak nampak besar sangat walaupun da masuk 7 bulan. perut saya tidak laa besar. TOLONG SHARE...!

https://telegram.me/joinchat/C6A73gqgSPgew3r9ovpDxg Chat Conversation End



Back To Top