Laman Portal berita Semasa Dan terkini!!

ILMU BUAT BAKAL WANITA HAMIL -MAKAN ASID FOLIK #3BULAN SEBELUM HAMIL JIKA INGIN ELAKKAN KECAC*TAN PADA BAYI!


gambar hiasan

ILMU BUAT BAKAL WANITA HAMIL - pregnant mommy elakkan tengok gambar ni ya... posting ini bertujuan memberi kesedaran mengenai asid folik..
MAKAN ASID FOLIK #3BULAN SEBELUM HAMIL JIKA INGIN ELAKKAN KECAC*TAN PADA BAYI!
Kegagalan memakan Asid folik & beberapa faktor lain boleh menyebabkan anak berdepan kecac*tan Anencephaly, Encephalocele & Spina Bifida!
Ramai yang ambil mudah mengenai ini... finally ANAK JADI MANGSA!
Dalam gambar - Bayi lahir tanpa tempurung kepala... - Anencephaly!
.
.
✔ CHECKLIST sebelum hamil :
💊 Adakah anda memakan Asid Folik 3 BULAN SEBELUM HAMIL? 💊 Bagaimana tahap gula di dalam darah ibu? (kencing manis) ? 💊 Bagaimana persekitaran anda? anda bersamai positive @ negative circle?
.
.
Ingat tak posting viral 9bulan10hari mengenai penyakit Spina Bifida disebabkan pasangan suami isteri tidak pernah ambil tahu mengenai ASID FOLIK?

Fakta itu membuka mata ramai wanita & ada yang jadi 'gelabah' sebab tak pernah tahu kesannya...
.
.
INI ANTARA KEMUNGKINAN YANG TERJADI BILA MOMMY TAK MAKAN ASID FOLIK 3 BULAN SEBELUM HAMIL!!!!

Ada di antara kes otak bayi HANCUR di dalam kandungan ibunya disebabkan perlindungan tengkoraknya tak terbentuk.
.
.
Bayangkan apa perasaan ibu yang dimaklumkan ....
"puan.... anak di dalam kandungan puan mempunyai kecacatan dan AKAN membawa MAUT"
.
.
Walaupun doctor menjalankan peranannya untuk menyampaikan ' 'news' keadaan bayi... namun dalam masa yang sama doctor juga jadi kecewa dengan ramai bakal ibu disebabkan mereka tidak ambil berat mengenai ilmu kehamilan. & finally.. anak yang jadi mangsa!
.
.
Bayi anencephaly ini akan terus membesar dan hidup di dalam kandungan ibunya kerana menerima oksigen & zat dari uri ibunya sehingga bersalin.
.
.
Namun, selepas bersalin..... tali pusat bayi ini akan dipotong, dan sudah tiada lagi oksigen diterima daripada ibunya.
.
.
AKIBATNYA, bayi ini akan meninggal sebaik dilahirkan kerana tidak mempunyai otak untuk mengawal pernafasannya & tidak boleh bernafas dengan sendiri =(
.
.
WALAUPUN INI ADALAH TAKDIR ILAHI... namun INGAT! seorang ibu juga ada peranan & amanah untuk menjaga rahim & kandungannya.

Bagi yang rasa nak serahkan segalanya kepada takdir tanpa berusaha & ambil tahu... saya nasihatkan fikir dulu. Kesian anak anak.
.
.
SETIAP WANITA WAJIB AMBIL ASID FOLIK 3 BULAN SEBELUM HAMIL SEHINGGALAH USIA KANDUNGAN MENCECAH 3 BULAN. Memasuki 4 bulan kandungan mommy dah boleh makan obimin... yang mengandungi B12, Vitamin D, Vitamin C, Iodin & lain lain....
.
.
Banyak kes yang melibatkan kecac*tan ini adalah disebabkan ibu hamil mempunyai kencing manis sejak sebelum kehamilannya lagi tanpa dia sedar (undiagnosed diabetes).
.
.
Puncanya? Kandungan gula yang tinggi dalam pemakanan, makan secara berlebihan selain tidak bersenam. Anda bagaimana?
.
.
Sekiranya anda mempunyai penyakit kencing manis (type 1 atau type 2 diabetes), elakkan kehamilan dgn gunakan kaedah perancang keluarga, sehingga penyakit kencing manis anda terkawal, seelok-eloknya kurangkan bacaan HbA1C ke tahap yang normal (6.3% ke bawah) dan ambil lah folic acid (5mg sekali sehari) sekurang-kurangnya 3 bulan sebelum hamil.
.
.
Jika anda pernah mendapat gestational diabetes iaitu penyakit kencing manis semasa hamil saja - (rujuk page 70 & 71 buku 9bulan10hari) , anda mempunyai risiko yang tinggi untuk mendapat penyakit kencing manis di masa hadapan, jadi pastikan anda berjumpa dengan doktor untuk mengkaji paras gula di dalam darah 6 minggu selepas bersalin, dan ulang semula setiap tahun.
.
.
ANDA BOLEH ELAKKAN PENYAKIT ANENCEPHALY dan kecacatan janin lain jika zero penyakit kencing manis.. makan Asid Folik... amalkan pemakanan & lifestyle yang sihat selain punya ilmu kehamilan & kelahiran.

** Cerita ini disiarkan supaya ramai wanita alert.
💊 Like page 9bulan10hari untuk terus peroleh ilmu kehamilan & kelahiran.
💊 Share & tag info ini kepada suami & rakan anda supaya dijauhi daripada penyakit ini.



https://www.facebook.com/208694619607984/photos/a.208731059604340.1073741828.208694619607984/212190655925047/?type=3&theater



Labels: kisah

TERIMA KASIH SUDI BACA ILMU BUAT BAKAL WANITA HAMIL -MAKAN ASID FOLIK #3BULAN SEBELUM HAMIL JIKA INGIN ELAKKAN KECAC*TAN PADA BAYI!. TOLONG SHARE...!

https://telegram.me/joinchat/C6A73gqgSPgew3r9ovpDxg Chat Conversation End



Back To Top