Laman Portal berita Semasa Dan terkini!!

Jenama pad wanita beracun dan mengakibatkan kanser

datang bln .. Walau bagaimanapun, penyelidikan terkini dari Yayasan Agensi Customer Indonesia (YLKI) membongkar kalau ada sembilan jenama pem * alut di Indonesia yang mengandungi zat berisiko, salah satunya klorin.
 
"Ada sembilan jenama pem * alut dan tujuh pantyliner yang mengandungi klorin yang bersifat racun," papar penyelidik dari YLKI, Arum Dinta, dalam jumpa pers di Jakarta, Selasa (7/7).Menurut Arum, YLKI mula meneroka masalah ini sejak menerima banyak laporan permasalahan kulit dari pelanggan selepas menggunakan pem * alut tertentu.


 "Klorin memanglah tidak boleh dilihat secara kasat mata, jadi kami lakukan penyelidikan uji makmal dengan cara spektrofotometri," kata Arum.
 
Dari hasil kajian itu, didapati kalau pem * alut yang mengandungi klorin paling banyak iaitu jenama CHARM dengan 54, 73 ppm. Menyusul di belakang CHARM, Nina Anion diami kedudukan ke-2 dengan kandungan klorin beberapa 39, 2 ppm.

 
Jenama My Lady ada di kedudukan ketiga dengan kandungan klorin 24, 4 ppm dan menyusul di bawahnya VClass Ultra dengan 17, 74 ppm.

Sementara itu, Kotex, Hers Protex, Laurier, Softex, dan softness juga masuk dalam senarai dengan kandungan klorin 6-8 ppm.

 
Kecuali pem * alut, kandungan klorin juga diketahui pada tujuh jenama pantyliner, iaitu V Class, Pure Style, My Lady, Kotex Fresh Liners, Softness Panty Shields, CareFree Superdry, Laurier Active Fit.

 
Arum menjelaskan kalau klorin begitu berisiko untuk kesihatan pembiakan. Terkecuali keputihan, gatal-gatal, dan kerengsaan, klorin boleh juga menyebabkan kanser.


 Mengamini kenyataan Arum, Ketua Pengurus Harian YLKI, Tulus Abadi, berkata, "Klorin itu ada dalam dioksin yang berbentuk karsinogenik. Menurut WHO, ada 52 juta berisiko diserang kanser S3R *! Ks, salah satunya dicetuskan oleh zat-zat dalam pem * alut. "Bahayanya, kira-kira 52% pengeluar tidak menyenaraikan komposisi zat pem * alut dan pantiliner pada bungkusan.
 
"Masalah itu melanggar Pasal 4 Undang-Undang Perlindungan Customer Nombor 8 Th. 1999, yang di isi hak-hak yang mendasar untuk pelanggan iaitu hak atas keamanan product, hak atas maklumat, hak untuk dipilih, hak didengar pendapat dan keluhannya, hak atas advokasi, pembinaan pendidikan, serta hak untuk memperoleh ubah rugi, "papar Arum.

 
Kerajaan sebenarnya telah menyiarkan kalau klorin yakni zat berisiko melalui Terma Menteri Kesihatan Republik Indonesia Nomor 472 / Menkes / Per / V / 1996. Walau demikian, menurut Arum, tak ada peraturan yang melarang ada kandungan klorin dalam pem * alut.


 Arum juga mendorong kerajaan untuk segera keluarkan peraturan larangan itu. "Merujuk pada FDA (Badan Pengawas Obat dan Makanan Amerika Syarikat), seharusnya ada peruntukan pem * alut harus bebas klorin," kata Arum.-ediamedia.blogspot.my



https://www.facebook.com/208694619607984/photos/a.208731059604340.1073741828.208694619607984/212190655925047/?type=3&theater



Labels: kesihatan

TERIMA KASIH SUDI BACA Jenama pad wanita beracun dan mengakibatkan kanser . TOLONG SHARE...!

https://telegram.me/joinchat/C6A73gqgSPgew3r9ovpDxg Chat Conversation End



Back To Top