Laman Portal berita Semasa Dan terkini!!

Saya lebih suka orang Cina menyembah kubah daripada mereka menyembah objek yang pelik-pelik.- Ridhuan Tee





Bukan sembahan atau bentuk sembahan orang Cina yang perlu ditentang, tetapi sikap “ultra kiasu” yang menentang Islam atau sentiasa mahu menang, kata Profesor Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah.

“Kenapa perlu kaitkan atau muktamadkan kubah itu dengan masjid? Saya lebih suka orang Cina menyembah kubah atau Datuk Kong atau Datuk Panglima daripada mereka menyembah objek yang pelik-pelik.

“Tetapi, jika ada niat mereka untuk memesongkan akidah umat Islam dengan membina datuk kong bersenibina kubah, maka ketika itu, tindakan bolehlah diambil,” katanya, seperti dilaporkan Ismaweb.

Pendakwah bebas itu berkata demikian ketika mengulas isu perobohan tokoh di Klang yang mempunyai struktur seperti masjid.

Sementara itu, Ridhuan juga berkata, kubah bukan hak mutlak orang Islam, sebaliknya berasal daripada seni bina “Moorish Indian” dan bukan seni bina Arab atau Melayu.

“Jadi, pemilihan kubah di masjid dan surau adalah kerana binaan dan rupa bentuknya yang cantik.

“Maka, tidak timbul isu perkaitan antara kubah dengan masjid dan surau, tidak ada justifikasi untuk kita mengatakan bahawa masjid itu kubah, kubah itu masjid.

“Katakan masjid surau berseni bina pagoda seperti ribuan yang terdapat di China, adakah ia tidak layak dipanggil masjid surau? Tidakkah selama ini umat Islam yang berada di China dan kita yang melawat masjid di sana, bersolat dalam masjid berbentuk pagoda.

“Jadi perlu faham, masjid dan surau boleh berupa senibina apa sekalipun, selagi tidak bercanggah dengan prinsip asas seni bina Islam, maka Islam menerimanya kerana Islam itu adalah agama universal.

“Apa jua senibina dan reka bentuk yang datang daripada bangsa apa sekalipun ia adalah Islamik selagi tidak ada objek berupa patung atau berhala,” katanya lagi.

Sementara itu, portal berita NGO itu juga melaporkan umat Islam sepatutnya tidak bimbang mengenai rumah ibadat yang mempunyai kubah kerana ia boleh dibezakan sama ada masjid atau bukan.

Apa yang lebih penting, katanya, adalah mengimarahkan masjid dan surau, bukan bentuk kubah itu. – Malaysiakini

Nota Ana Ghoib: Hai buat-buat buta pula bukankah di atas kubah itu ada lambang bulan sabit merujuk kepada Islam?

Bagaimana pula jika dibina rumah Ridhuan Tee dan dibuat kubah bersama lambang swastika NAZI di atasnya yang merujuk kepada Buddha?

Memang ada ‘thin line’ dalam interpretasi disitu maka bagi mengelak kekeliruan elok sahaja dihapuskan.

Tak perlu rasa hujah ilmiah lagi meski tiada undang-undang mengenainya tetapi demi menjaga kerukunan lebih baik tidak dipolemikkan apatah lagi oleh Ridhuan Tee ‘ultra kiasu…..ultra sasau’…. – Ana Ghoib aku demam!

http://malaysianreview.com/173827/kenapa-kaitkan-kubah-itu-dengan-masjid-soal-ridhuan-tee/





https://www.facebook.com/208694619607984/photos/a.208731059604340.1073741828.208694619607984/212190655925047/?type=3&theater



Labels: agama

TERIMA KASIH SUDI BACA Saya lebih suka orang Cina menyembah kubah daripada mereka menyembah objek yang pelik-pelik.- Ridhuan Tee. TOLONG SHARE...!

https://telegram.me/joinchat/C6A73gqgSPgew3r9ovpDxg Chat Conversation End



Back To Top