Laman Portal berita Semasa Dan terkini!!

Risau Suami Layan Perempuan Lain Di Facebook Dan We chat ? Lakukan 7 Perkara Ini

Apa yang boleh kita lakukan sebagai seorang isteri agar suami kita tidak tergoda aktiviti iseng namun membahayakan di sosial media itu? Apalagi bagi beberapa suami, akaun sosial media atau telefon bimbit adalah barang peribadi, sehingga mereka tidak suka berkongsi password akaunnya. Sehingga kita tidak mungkin mengawasi mesej-mesej di akaun sosial medianya.

1.Buat perjanjian dengan suami mengenai aktiviti berbual dengan lawan jenis
Katakan kepada suami kalau kita tidak melarang mereka berbual atau berbincang dengan rakan perempuannya. Tapi, ketika si teman perempuan mulai curhat masalah peribadinya sebaiknya segera dihentikan. Sarankan untuk curhat pada teman perempuannya sahaja. Kerana bermula dari curhat, akan datang rasa hiba, lalu suami kita merasa tercabar untuk menjadi hero bagi perempuan itu.

2.Berteman dengan suami di sosial media


Ada beberapa isteri yang merasa tidak perlu berteman dengan suaminya di sosial media, setiap hari juga bertemu di rumah, kalau mahu berinteraksi ya tinggal langsung. Biasanya begitu alasannya. Padahal dengan berteman di sosial media, kita akan tahu aktiviti suami; siapa saja temannya yang paling siri dikasih ibu jari atau komennya, bagaimana tahap keakraban dia bersama rakannya.

 
3.Chatting dengan suami di sosial media

Apalagi kalau suami Pejabat di luar bandar. Secara kerap ajak suami berbual, baik untukmenanyakan keadaannya atau sekadar mengkhabarkan keadaan anak-anak dan situasi di rumah. E foto-foto atau video anak yang lucu-lucu sehingga suami kita merasa terhibur dan merasa dekat dengan keluarganya. Jangan biarkan suami mengisi masa lapang ketika Pejabat di luar bandar dengan berbual bersama wanita lain. Bahkan ketika suami di pejabat, sapalah dia di saat-saat jam lenanya. Beri suami perasaan rindu ingin cepat pulang.

4. E-mel-mesej 'nakal' pada suami

Sesekali hantarkan suami dengan mesej-mesej yang nakal nan menggoda sehingga suami merasa ingin cepat-cepat pulang ke rumah bertemu kita. Selain untuk menyegarkan dan menghangatkan hubungan, juga untuk menghalang suami pergi hang out setelah pulang dari kerja.




5.Tutup peluang curang
Bila kita mendapati suami menghantar mesej mesra dengan wanita lain di sosial medianya, akan katakan pada suami kalau kita tidak suka. Bila si wanita masih terus menggoda, minta dengan tegas pada suami untuk memutuskan pertemanannya dengan perempuan tersebut


 6. Jangan melakukan perkara yang sama
Bila kita tidak suka suami berinteraksi mesra dengan perempuan lain di sosial media, maka kita juga jangan cuba-cuba melakukan perkara yang sama. Iseng berbual dengan teman lelaki lain atau memberikan komentar yang iseng namun menggoda di status teman lelaki kita. Apalagi bila ada teman lelaki yang terang-terangan menggoda, akan putuskan persahabatan kalau perlu di-block.

7.Doa

Pada akhirnya doa adalah senjata terbaik kita. Memintalah pada Allah agar suami kita terhindar daripada godaan wanita lain. Kerana sesungguhnya Allah yang menggenggam hati suami kita, mintalah pada-Nya agar menjadikan suami kita suami yang setia, baik dan soleh, yang boleh menjadi imam bagi kita dan anak-anak.


sumber: Media Indonesia



https://www.facebook.com/208694619607984/photos/a.208731059604340.1073741828.208694619607984/212190655925047/?type=3&theater



Labels: perkahwinan

TERIMA KASIH SUDI BACA Risau Suami Layan Perempuan Lain Di Facebook Dan We chat ? Lakukan 7 Perkara Ini. TOLONG SHARE...!

https://telegram.me/joinchat/C6A73gqgSPgew3r9ovpDxg Chat Conversation End



Back To Top