Laman Portal berita Semasa Dan terkini!!

Allah bagi skit ujian... isteri tersayang terpaksa lalui pembedahan berDARAH serta siri2 chemo.. kerana cancer.

PhD / Master - perjuangan darah... dan air mata !
Ini kisah saya... untuk dikongsi dengan rakan2 baru alam PG...
Saya abiskan masa final year siapkan thesis BSc dan buat experiment .. sekali sekala tido dalam makmal. Masa tu bujang... ambil sampel air sungai untuk dianalisis... naik boat... lots of fun.


Then saya jadi cikgu kimia matrik... buat MSc part-time, tukar ambik education pulak. Wow... semuanya knowledge baru dan asing bagi saya. Allah bagi skit ujian... isteri tersayang terpaksa lalui pembedahan berDARAH serta siri2 chemo.. kerana cancer. Allah lebih sayangkn dia.... meninggalkan saya dengan 3 anak kecil selamanya. 

Pas dapat Msc saya dapat jadi pensyarah. Saya masuk bidang baru...buat Doctor of Education dalam animation. So dari pure CHEMISTRY (UKM) gi PEDAGOGY (UPM).. then try ANIMATION pulak di Uni of Adelaide... 3 uni berbeza.. 3 bidang berbeza. Allah uji lagi. Anak lelaki saya pula lahir untuk bertemu Ilahi. Dia disemadikan di Adelaide... kerana disitulah tempat tumpah DARAHnya. Alhamdulillah...saya tetap focus dengan pengajian... akhirnya thesis saya dapat minor correction dan award.

Cukuplah saya katakan sebagai insan... saya menangis atas kehilangan insan2 tersayang untuk selamanya... sepanjang tempoh saya sebagai PG...
Dah lapor diri... untuk mengajar.. saya buatlah skit research ... dan saya bukan kaki letak nama sebagai 1st author artikel pelajar. Saya buat satu dua research sahaja... untuk pastikan saya kuasai skills yang perlu disamping hasil kajian yang beri kepuasan dan enjoyment pada saya. Sebab itu saya move dari animation ke mobile application... 

saya ada product. Bila ada product... walaupun masih prototype.. saya akan terus refine. Saya suka menulis... make thing simple.. so dah ada semunya 11 buku... single author. 2 buku co-author.
Walaupun perjalanan dunia postgraduate saya ada darah dan airmata.... itu bukan alasan untuk procrastinated.... never !


Ramai PG... full timer atau part timer... yang belum apa2 dah macam tak cukup oxigen... baru bawa haversack dah kuar airmata... sekali jatuh berdarah sikit terus tenggelam punca... sedang puncak yang nak didaki belum pun kelihatan didepan mata. Ini bukan perjuangan darah dan airmata... ini perjuangan hilang arah maybe tak cukup bimbingan seperlunya.

Klu anda tak enjoy apa yang anda buat... maybe anda tidak didedahkan kepada skill yang perlu secukupnya oleh pihak jabatan dan uni.... sedang dunia PG penuh dengan segala kemudahan dan peluang terbentang luas untuk menuai pengalaman baru semahunya... mendapat pengetahuan baru sebanyaknya.... kenalan baru seramainya.. maka jangan TERUS kaitkan PhD dengan darah dan airmata......
Itu saja...


OT - photo @ Rundle Mall, Adelaide



https://www.facebook.com/208694619607984/photos/a.208731059604340.1073741828.208694619607984/212190655925047/?type=3&theater



Labels: kisah

TERIMA KASIH SUDI BACA Allah bagi skit ujian... isteri tersayang terpaksa lalui pembedahan berDARAH serta siri2 chemo.. kerana cancer.. TOLONG SHARE...!

https://telegram.me/joinchat/C6A73gqgSPgew3r9ovpDxg Chat Conversation End



Back To Top