Laman Portal berita Semasa Dan terkini!!

Kami akan mengetuk pintu dan beri salam ‘Assalamualaikum’ sebanyak tiga kali. ‘Cukup masa tutup aurat’-JAIS dedah HAL SEBENAR


JAIS dedah punca pasangan suami isteri ditangkap khalwat|Susulan kes pasangan suami isteri ditangkap khalwat bulan lepas meskipun mempunyai sijil perkahwinan bulan lalu, seorang pegawai Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) tampil mempertahankan tindakan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi).

Lapor Free Malaysia Today (FMT), Hairul Nizan Mhd Idris, pegawai di Jabatan Pendakwahan JAIS Cawangan Hulu Langat, pada satu forum mengenai undang-undang keluarga Islam, berkata, kebanyakan tangkapan yang dilakukan si suami tidak dapat memberikan keterangan yang kukuh bahawa wanita bersamanya adalah isterinya.

“Kebanyakan masa, suami tidak dapat memberikan bukti kerana pasangan itu berkahwin di Thailand atau Indonesia. Hanya menyediakan dokumen bahawa perkahwinan itu telah diadakan di luar negara tidak mencukupi. Mereka perlu menyediakan dokumen sokongan yang menunjukkan perkahwinan itu diiktirafkan di Malaysia.

“Proses seumpama itu diamalkan dalam mana-mana serbuan yang dijalankan dan serbuan hanya akan dilakukan jika terdapat aduan.

“Jika tiada aduan, maka kami tidak akan datang. Jika ada aduan, maka pihak berkuasa agama kami perlu bertindak.

“Apabila kami datang ke hotel dan melihat bahawa kereta orang itu diletakkan di luar, kita tahu tanpa keraguan bahawa pasangna itu berada dalam bilik. Kami akan mengetuk pintu dan beri salam ‘Assalamualaikum’ sebanyak tiga kali.

‘Cukup masa tutup aurat’

“Hanya apabila tiada jawapan, walaupun kami tahu ada orang di dalam bilik, pegawai agama akan mendapatkan kunci daripada pihak hotel.

“Jika jawapan suami ‘saya dengan isteri saya dan saya tidak membenarkan anda untuk masuk’, maka secara semulajadi kami akan meminta bukti bahawa wanita itu adalah isterinya yang sah. Jika dia boleh menunjukkan bukti, maka tiada tindakan. Jika dia tidak boleh tunjukkan bukti, itulah apabila kita mengambil tindakan,” katanya.

Dalam kes pasangan suami isteri ditangkap berkhalwat, peguam pasangan itu mendakwa, walaupun Mohd Ridhuan Giman (suami) memberitahu pegawai agama isterinya, Siti Sarah, tidak berpakaian lengkap, seorang pegawai lelaki meluru masuk ke dalam bilik lalu mengambil gambar.

Lapor FMT pada 17 Februari lalu, anggota JAIS yang terlibat dalam serbuan itu juga merakam video pasangan itu, selain berlaku sedikit pergelutan sehingga menyebabkan Mohd Ridhuan Giman cedera di bahagian leher.

Bagaimanapun, Hairul berkata, keadaan itu tidak mungkin berlaku.

“Saya ingin menyatakan di sini bahawa kita mengetuk pintu dan berkata Assalamualaikum sebanyak tiga kali,” katanya yang turut menjelaskan ketika itu sudah tentu ada masa yang mencukupi bagi wanita itu untuk menutup aurat dia.

Malah, beliau juga turut medakwa apa yang dilaporkan oleh berita adalah tidak tepat kerana kebanyakan berita telah disensasikan bagi menarik pembaca.

“Apabila pihak berkuasa agama melakukan sesuatu yang salah, maka ia dengan cepat mereka tanpa pengesahan lanjut kerana jenis berita itu yang orang hendak baca,” katanya. – The Reporter




https://www.facebook.com/208694619607984/photos/a.208731059604340.1073741828.208694619607984/212190655925047/?type=3&theater



Labels: semasa

TERIMA KASIH SUDI BACA Kami akan mengetuk pintu dan beri salam ‘Assalamualaikum’ sebanyak tiga kali. ‘Cukup masa tutup aurat’-JAIS dedah HAL SEBENAR. TOLONG SHARE...!

https://telegram.me/joinchat/C6A73gqgSPgew3r9ovpDxg Chat Conversation End



Back To Top