Laman Portal berita Semasa Dan terkini!!

Sebelum kahwin bakal suami paksa saya buat pemeriksaan dara apakah hukumnya dalam islam ? ini fatwa ulamak

Hal ini memang menjadi polemik dan memang merupakan permasalahan fiqh kontemporari. Ada pro-kontra dalam permasalahan ini, baik dari segi kemanusiaan dan ulasan syariat. Berikut beberapa fatwa ulama mengenai hal ini.
 



Pemeriksaan Keperawanan Sebelum Berkahwin
 
Terdapat fatwa yang melarang hal ini kerana Memandangkan maslahat dan mafsadahnya. Salah satunya kerana boleh menimbulkan kecurigaan dan memulakan perkahwinan dengan rasa setengah tidak percaya dengan calon pasangannya. Sehingga boleh memberi kesan negatif dalam menjalani rumah tangga selanjutnya.

Fatwa Al-Lajnah Ad-Daimah (semacam MUI di Saud


 pertanyaan 

Saya seorang pemudi muslimah di Perancis, saya ingin tahu hukum jumpa doktor wanita untuk memastikan bahawa saya masih dara kerana permintaan calon suami saya, perlu diketahui bahawa doktor tersebut bukan doktor muslimah. Terima kasih.

 Membuka aurat selain suami-isteri termasuk yang diharamkan, perlu bagi setiap muslim memperhatikannya sebagaimana sabda Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam,

"Jagalah auratmu kecuali dari isteri dan budak-budak wanitamu" (HR. Tirmidzi dan lain-lain)


Aurat wanita dengan wanita yang lain adalah antara pusat dan lutut, apalagi jika itu adalah kemaluan. Sebagaimana sabda Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam,

"Janganlah seorang wanita melihat aurat wanita yang lain" (HR. Muslim)


 Maka hal ini (pemeriksaan dara) tidak boleh baginya.

Sebahagian ulama mengecualikan (membuka aurat) jika ada keperluan kecemasan seperti perubatan, berkata Al-Kasani,

"Melihat antara pusat (wanita) dan lututnya kecuali ketika darurat, jika ia seorang bidan maka tidak mengapa melihat kemaluannya ketika melahirkan"


Dan apa yang disebutkan oleh yang bertanya bukanlah termasuk darurat yang membolehkan pembukaan aurat. Tidak boleh baginya melakukan hal ini walaupun dengan tujuan berkahwin.

Kemudian dalam fatwa Al-Lajnah Ad-Daimah yang lain dijelaskan:


Kemudian kami mengingatkan bahawa dara bukanlah syarat perkahwinan. Sebagaimana perlu bagi kedua-dua orang tua gadis menjaga agama dan kehormatannya, menjaganya dari neraka dengan mengajarnya ilmu agama dan menjaga kehormatannya serta menjauhkan dari apa boleh merosakkan kemuliaan dan kehormatan.

Adapun bersandar dengan pemeriksaan dara tidak memberi jaminan. Kerana seorang gadis kehilangan dara dengan sebab tertentu seperti melompat (kemudian jatuh), rogol atau berulang tertahannya haidh dengan keras atau yang lain. Dalam keadaan ini tidak boleh bagi masyarakat menzaliminya dengan tuduhan yang buruk, tidak boleh bagi suaminya menuduh dengan tuduhan yang buruk. Tidak ada pilihan (hak-hak) baginya untuk berpisah (menceraikan) kerana sebab tidak perawan kecuali ia mempersyaratkan isteri harus dara ketika akan menikah.


 Berdasarkan hal ini maka pemeriksaan ini (pemeriksaan dara) tidak menyelesaikan masalah. Ulama telah menegaskan bahawa tidak boleh bagi wali wanita menyebutkan kelakuan-kelakuan buruk wanita tersebut sebelum ini, Umar bin Khattab telah melarang hal tersebut.

Fatwa yang Membolehkan Ketika Ada Keperluan Mendesak

 
Ada juga ulama yang membolehkan ketika ada keperluan mendesak, misalnya suami yang tidak percaya kepada istrinya, sedangkan isteri berkeyakinan ia masih perawan. Dan mereka sudah berkahwin (bukan pemeriksaan sebelum berkahwin). Maka untuk lebih melegakan hati suami dan mempertahankan rumah tangga, maka boleh dilakukan pemeriksaan dara.

soalan:


 Bolehkah bagi kami melakukan pemeriksaan untuk memastikan dara?

jawapan:


 Alhamdulillah, jika tujuan dari pemeriksaan perubatan tersebut untuk memastikan dara, maka tidak mengapa jika ada keperluan misalnya permintaan suami. Lebih-lebih jika terjadi tuduhan dan harus melakukan perkara tersebut jika tidak ada cara pemeriksaan yang lain. (Syaikh Abdul Karim Al-Khudhair)

Demikianlah mengenai hal ini, maka hukumnya dirinci, perlu mempertimbangankan maslahat dan mafsadat serta memaparkan keadaan-keadaan yang lain kepada ulama / ustadz yang berilmu sehingga dapat diambil kesimpulan undang-undang yang mungkin berbeza dalam setiap kes individu tertentu.wallahu a'lam.




https://www.facebook.com/208694619607984/photos/a.208731059604340.1073741828.208694619607984/212190655925047/?type=3&theater



Labels: agama

TERIMA KASIH SUDI BACA Sebelum kahwin bakal suami paksa saya buat pemeriksaan dara apakah hukumnya dalam islam ? ini fatwa ulamak. TOLONG SHARE...!

https://telegram.me/joinchat/C6A73gqgSPgew3r9ovpDxg Chat Conversation End



Back To Top