Laman Portal berita Semasa Dan terkini!!

Sekarang saya hanya mengharapkan doa seluruh rakyat Malaysia - baca luahan Diplomat Malaysia yang ditahan di Korea

SEMUA 11 rakyat Malaysia di Pyongyang siap sedia menghadapi sebarang situasi susulan keputusan kerajaan negara itu melarang mereka meninggalkan Korea Utara berkuat kuasa serta merta.

Mohd. Nor Azrin Md Zain, yang juga penasihat di Kedutaan Besar Malaysia di Korea Utara, berkata, mereka masih lagi menjalankan tugas seperti biasa namun menunggu arahan Wisma Putra di Putrajaya dari semasa ke semasa.



“Pada saya, keadaan memang terkawal. Sekarang tidak ada apa-apa yang perlu dibimbangkan. Bergantung kepada arahan, kalau kita disuruh kemas, kita akan terus kemas.

“Jadi, buat masa ini kita masih lagi menunggu. Apabila perkara seperti ini berlaku, sudah tentu kita telah bersiap sedia tetapi itu secara personal lah,” katanya ketika dihubungi mStar Online.

Mohd. Nor Azrin yang merupakan Pegawai Tadbir dan Diplomatik di misi Malaysia di Pyongyang dihalang ketika cuba meninggalkan Korea Utara bersama-sama dengan isteri, Iza Karmila Ramli dan tiga orang anak mereka.

Difahamkan Mohd. Nor Azrin serta isteri, dan anak mereka Annur Zulaikha, Aynur Zhafirah dan Ayscha Zinnirah sudah berada di Lapangan Terbang Antarabangsa Sunan Pyongyang untuk pulang ke tanah air semalam.

Mereka sekeluarga bagaimanapun terkandas di terminal perlepasan apabila dihalang oleh pegawai imigresen Korea Utara dan diarahkan kembali ke pejabat canseri Malaysia terletak di Munhung-dong, daerah Taedonggang.

Menurut sumber yang rapat dengan keluarga berkenaan, Mohd. Nor Azrin sekeluarga dilaporkan sudah bergegas ke lapangan terbang berkenaan tanpa membawa sebarang beg pakaian atau barangan peribadi lain.

Pada ketika ini, keluarga Mohd. Nor Azrin dilaporkan hanya mengharapkan doa daripada seluruh rakyat Malaysia agar pegawai diplomatik tersebut dan keluarganya itu dapat selamat pulang ke Malaysia akhirnya.


Menurut Mohd. Nor, beliau bersama-sama kakitangan yang lain hanya mengetahui perintah arahan rakyat Malaysia dilarang meninggalkan negara komunis itu menerusi laman sesawang agensi berita rasmi Korea Utara iaitu KCNA.

Menerusi perbualan telefon itu, Mohd Nor memberitahu, terdapat kakitangan yang kemudian segera menghubungi ahli keluarga masing-masing di Malaysia bagi memaklumkan perkembangan terkini mereka di Korea Utara.

Pada masa sama, beliau meminta semua pihak agar mengikut arahan dan mendapatkan kenyataan Wisma Putra dari semasa ke semasa bagi mengelak sebarang kekeliruan fakta membabitkan rakyat Malaysia di Korea Utara.

Sementara itu, seorang lagi rakyat Malaysia berada di Korea Utara namun enggan dikenali berkata, dia bersama-sama suami dan anaknya dalam keadaan selamat dengan sejumlah rakyat Malaysia yang lain.

“Kakitangan di sini bekerja seperti biasa. Setakat ini, tiada apa-apa yang menakutkan, semua berjalan seperti biasa, seperti hari-hari sebelum ini. Alhamdulillah, semua okay,” katanya.

Sebelum ini, Timbalan Menteri Luar, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican berkata, 11 rakyat Malaysia termasuk dua peserta Program Makanan Sedunia Pertubuhan Bangsa Bersatu di Korea Utara dalam keadaan selamat. – Agensi





https://www.facebook.com/208694619607984/photos/a.208731059604340.1073741828.208694619607984/212190655925047/?type=3&theater



Labels: semasa

TERIMA KASIH SUDI BACA Sekarang saya hanya mengharapkan doa seluruh rakyat Malaysia - baca luahan Diplomat Malaysia yang ditahan di Korea. TOLONG SHARE...!

https://telegram.me/joinchat/C6A73gqgSPgew3r9ovpDxg Chat Conversation End



Back To Top