Laman Portal berita Semasa Dan terkini!!

pembunuhan beramai-ramai rakyat Malaysia di Korea ini kata-kata Jailani Johari

Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Jailani Johari mengingatkan pengguna media sosial agar tidak menjadi 'nasi tambah' dalam mengeruhkan hubungan antara Malaysia dan Korea Utara.


Beliau memberikan peringatan itu berikutan penyebaran berita seolah-olah akan berlaku pembunuhan beramai-ramai rakyat Malaysia di Korea Utara yang disebar di laman sosial.

"Ini adalah berita palsu... saya bersama Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Razak) mendoakan rakyat kita yang masih ditahan di Korea Utara agar keselamatan mereka sentiasa terjamin.

"Mana-mana pihak yang masih melakukan perkara berkenaan (menyebarkan berita palsu itu)... kita tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat Persatuan Ibu Bapa dan Guru Sekolah Kebangsaan Sri Buloh, di Hulu Terengganu semalam.

Katanya beliau telah meminta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia(MCMC) menyiasat siapa dalang di sebalik penyebaran berita palsu tersebut.

"Semalam kita mendapat tiga aduan mengenai perkara yang melibatkan viral tentang peluru berpandu Korea Utara mampu sampai ke Malaysia... termasuk kes ini empat dalam siasatan.

"Cuma nasihat saya kepada masyarakat di luar sana, jangan mudah terpengaruh benda-benda sebegini kerana tidak tahu kesahihannya. Kita haruslah dapatkan dari sumber yang tepat dan mempunyai autoriti," katanya.

Sementara itu, Jailani turut menasihati pengguna agar berhati-hati dengan panggilan 'spam' yang diterima pengguna dari pihak tertentu yang meminta mereka mengemas kini akaun bank mereka.

"Dalam kes sekarang, mereka ini menggunakan nama-nama bank tempatan. Kita kena 'double check' sama ada orang tersebut merupakan staf bank tersebut atau mereka hanya menyamar, harus dipastikan kesahihannya," katanya.

- Bernama



https://www.facebook.com/208694619607984/photos/a.208731059604340.1073741828.208694619607984/212190655925047/?type=3&theater



Labels: semasa

TERIMA KASIH SUDI BACA pembunuhan beramai-ramai rakyat Malaysia di Korea ini kata-kata Jailani Johari. TOLONG SHARE...!

https://telegram.me/joinchat/C6A73gqgSPgew3r9ovpDxg Chat Conversation End



Back To Top